top of page
חיפוש
  • Tom Milner Gurevich

כתיבת קורות חיים- 5 השאלות הנפוצות ביותר


אני נמצאת במקצוע שלי כבר לא מעט שנים, במהלכן נתקלתי בהרבה שאלות והתייעצויות. ריכזתי את 5 השאלות הכי נפוצות שאני נשאלת לגבי קורות החיים ממי שמגיע אלי לייעוץ, מחברים, משכנים ובגדול מכל אדם ששומע שאני מעולם משאבי האנוש.


1. פורמט או לא פורמט?



אינספור אתרים ואפליקציות מספקים פורמטים לקורות חיים. לעיתים אנשים מגיעים אלי לייעוץ אחרי שבילו שעות בחיפוש אחר הפורמט המושלם. האם צריך את זה בכלל? התשובה היא כן ולא.

למה כן? פורמט זה דבר נהדר, הוא יכול להפוך את קורות החיים למאורגנים יותר, נוחים יותר לקריאה, מעניינים ויזואלית ולמעט יותר בולטים למול מאות קורות חיים שנשלחים בוורד. מתי זה הופך לבעייתי? כשהעטיפה הופכת להיות העיקר ומייצרת אשליה שניתן לפצות על תוכן לא מספק עם צבעים מספיק יפים; כשמקבלים עומס וויזואלי ומסמך עמוס אייקונים, קוביות צבעוניות וטקסט שהוקטן לגודל 10 כדי שיוכל להידחס לפורמט; כשהוא מבלבל ומייצר אשליה שכל תתי הכותרות שלו הן חובה וכתוצאה מומצאים תחביבים והישגים מיוחדים שכל קשר ביניהם לבין המציאות מקרי בהחלט.

לסיכום, לגמרי לא חובה להכניס את קורות החיים לפורמט. אם תבחרו לעשות בו שימוש, תדאגו לראות בו ככלי להשראה בלבד, ובוודאי אסור לשכוח שבקורות חיים התוכן הוא המלך.


2. תמונה - כן או לא?



הדעות חלוקות בנושא הזה ולכן התשובה שלי היא לא. עבור המגייסים חובבי הז'אנר, התמונה לא תשנה את התמונה וסביר שגם לא תטה את הכף. עבור אחרים זה עשוי להוריד נקודות ואף להיחוות כמעט מוזר. זה נכון במיוחד כשהתמונה שבחרתם לשים לא מותאמת (חופשה בתאילנד, לוק של ספר מחזור, מטושטשת וכו'). מה כן? קישור ללינקדאין זה נהדר, גם נראה מקצועי, גם נותן עוד אינפורמציה וגם מאפשר הצצה לאדם שמאחורי קורות החיים.


3. מכתב מקדים – חיוני או מיותר?




חיוני! כשאני אומרת חיוני זה לא אומר שכל המגייסים יקראו אותו או יתייחסו אליו, אבל אלו שכן בהחלט ימצאו בו ערך רב. מכתב מקדים, בניגוד למה שהיה מקובל בעבר, לא צריך להיות מסמך וורד שמצורף למייל, לא מניפסט ארוך וגנרי ולא עוד מקום לגולל בו את מהלך חייכם. מכתב מקדים צריך להיות קצר, ממוקד ומותאם פר פנייה. מטרתו לגרום למי שקיבל את המייל להבין שפניתם לחברה שלו באופן ספציפי, לתפקיד ספציפי מסיבה ברורה. אפשר להוסיף שם כמה מילים אישיות, להסביר מה גרם לכם לפנות ומה אתם מביאים איתכם. כשחברה מקבלת אינסוף פניות (ורובן כלליות, לא ממוקדות ולא רלוונטיות), מכתב מקדים טוב מבהיר למגייסים ששווה להתעכב על קורות החיים שלכם כי הסיכוי שהם רלוונטיים הוא גבוה.


4. שליחה אקטיבית למגייסים – מקדם או מעיק?




בהחלט מקדם, זהו עידן של אקטיביזם, ולפנות ישירות למגייסים זאת אסטרטגיה מעולה. אבל יש אבל גדול מאוד - פנייה ישירה צריכה להיות אישית. מיילים בסגנון מעסיק/ה יקר/ה, או לכל מעין דבעי, מגייס/ת יקר/ה, הם לא אפקטיבים. אני אישית מרפרפת עליהם במקרה הטוב. כשברור לי שמייל נשלח רנדומאלית למאות מגייסים, הסיכוי שקורות החיים בתוכו יהיו רלוונטיים לי הוא נמוך מאוד. כשמייל מתחיל ב"היי, תום" או "אני פונה לחברת X היום כי ראיתי שפרסמתם משרת Y ואני אשמח שתשקלו את מועמדותי" בהחלט יגרום לי לעצור ולקרוא. בדיוק כמו בסעיף הקודם, המטרה שלכם היא להבהיר למי שקורא שהזמן שלו ינוצל היטב בקריאת המייל שלכם ושחבל לו לפספס.


5. עמוד אחד או שניים?



מיתוס העמוד האחד הוא מיתוס רב שנים, ששולח אנשים רבים לסחרור נואש לנסות ולדחוס 20 שנות ניסיון לדף 4A. אני פה כדי להרגיע אתכם - לא יקרה כלום אם קורות החיים שלכם יהיו באורך עמוד וחצי או אפילו שניים. המסר מאחורי העצה לחיבור עמוד בודד הוא לאלץ הכותב לכתוב רק את מה שחשוב.

"הכלל הבסיסי בכתיבה הוא להשאיר בחוץ את החלקים שהקורא מדלג עליהם"

אלמור לנרד.

המשפט הזה מתנוסס במסדרונות ידיעות אחרונות והוא מהווה גם את האתגר - לכתוב מסמך שלא גורם לקורא לחשוב איפה הוא יכול לקצר תהליכים. אין לכם שליטה על מה יחליטו לדלג וזה עלול להיות דווקא החלק החשוב. צמצמו את החלקים הלא חשובים, שאלו את עצמכם שוב ושוב האם האינפורמציה משרתת אתכם ותורמת למשרה הספציפית אליה הגשתם קורות חיים. אם יש לכם רזומה עשיר, לא צריך לדחוף את כל הניסיון התעסוקתי שלכם לקורות החיים (אפשר להסתפק בכמה תפקידים אחרונים), לא צריך 4 פסקות על השירות הצבאי שלכם אם אתם בני 40 ולא צריך לפרט את כל התחביבים שלכם. אחרי שהשארתם במסמך רק אינפורמציה חשובה, עניינית וממוקדת, השקיעו רגע בהקלה על הקורא - כתבו כותרות ברורות ותתי כותרות חשובות, רווחו את הטקסט ובאופן כללי עזרו למגייס לזהות את הדברים המהותיים. כך אם למשל בדרישות התפקיד צריך ניסיון ב-SQL, אלתכריחו אותו לקרוא 200 מילה כדי לראות שיש לכם אותו.



קורות חיים הם אומנות והם שער הכניסה למשרה שאתם חולמים עליה. תשקיעו בהם מחשבה, תקראו אותם בעין ביקורתית תסננו את המיותר ותדגישו את החיוני. אם הם לא עושים את העבודה, תתקשרו אלי לקבוע פגישה.

452 צפיות0 תגובות
bottom of page