top of page
חיפוש
  • Tom Milner Gurevich

פרק שמיני בפודקאסט - הצבת יעדים

יעדים נועדו לגרום לנו להבין לאן אנחנו רוצים להגיע, מה חשוב לנו, מה העוגנים של חיינו, מה המחירים שאנחנו מוכנים לשלם וכמה קשה שווה לנו לעבוד. בלעדיהם קשה לצלוח אתגרים, זמן ואנרגיה רבים מתבזבזים במקומות לא נכונים והרבה עבודה קשה לאו דווקא הופכת להצלחה. בפרק נדבר על החשיבות של הצבת יעדים ועל הדרך הנכונה לעשות את זה.

להאזנה:







כשיצאתי לעצמאות המטרה המרכזית שלי היא למצוא לקוחות ולהתחיל להרוויח כסף. זרקתי לתוך אתר את כל מה שאני יודעת לעשות בעולם וחיכיתי לטלפונים. ספוילר, לא בדיוק הוצפתי. אבל לא נכנעתי, יריתי לכל הכיוונים, פניתי לאנשים בעצמי, אמרתי כן לכל שיתוף פעולה פוטנציאלי ובעיקר ניסיתי. התוצאה הייתה שעבדתי מאוד קשה על הרבה דברים מגוונים שלאף אחד מהם לא הצלחתי להתחייב. לא היה לי ברור איפה להשקיע את האנרגיה, על מה שווה להילחם עד שיצליח ומתי צריך לזנוח רעיונות ומיזמים. למעשה, את ההתנהלות שלי אפשר להקביל לסצינה המפורסמת בעליסה בארץ הפלאות בה היא פוגשת לראשונה בחתול:

עליסה מגיעה לצומת דרכים בה היא רואה את החתול המחייך, היא שואלת אותו " באיזה דרך ללכת?" "לאן את רוצה להגיע?" הוא שואל אותה בחזרה, לא כל כך משנה לי, היא עונה לו. אם כך, הוא אומר, זה בכלל לא משנה באיזה דרך תבחרי."

עשיתי הרבה מאוד טעויות בתחילת הדרך שלי, אבל אחת הגדולות הייתה שלא היו לי יעדים ברורים. כי כשאין יעד, זה באמת לא משנה באיזה דרך בוחרים והתוצאה היא בחירה רנדומאלית וקושי גדול להתחייב ולהתמיד כשקשה.


למה יעדים חשובים?


  1. יעדים דוחפים אותנו הרבה יותר גבוה. בקריירה ובכלל בחיים, יש המון רגעי שבירה, המון נקודות קשות שאין שום סיבה להתעלות מעליהן אם לא ברור לנו מה מחכה לנו בצד השני.

  2. יעדים נותנים משמעות לעבודה קשה. כשאני מבינה לטובת מה אני משקיעה, כשאני יכולה להראות את ההתקדמות לעבר היעד, הרבה יותר קל לי להבין את המשמעות של העשייה היום יומית שלי.

  3. בהמשך ישיר לסעיף הקודם, יעדים חוסכים מאיתנו עבודה מיותרת. בניגוד למה שהעולם המודרני לימד אותנו לחשוב, עבודה קשה היא לא צורך קיומי. לפעמים אנחנו עובדים קשה שלא לצורך, מתוך אינרציה. יעדים ברורים עוזרים לנו להבין גם מתי לעצור, לשחרר, לעבור מקום.

מה השאלות שחשוב שנשאל את עצמנו רגע לפני שאנחנו מציבים יעדים:

  1. איך אני רוצה שהחיים שלי יראו? האם חיי משפחה חשובים לי? האם אני רוצה להיות הורה נוכח ומעורב? האם חשוב לי לטייל, לראות עולם? האם יש תחביבים שחשוב לי לתחזק? האם יש רמת חיים שחשוב לי לחיות בה?

  2. מה סדרי העדיפויות שלי, האם כסף חשוב יותר מהכל? האם הזמן שלי חשוב לי יותר?

  3. האם חשוב לי להיות בסביבה שנעימה לי חברתית? האם חשוב לי להיות במקום ששואף למצוינות? באיזה סוג מקומות נעים לי להיות? האם אני מעדיפה לעבוד לבד או בצוות?


הבנה של השאלות האלה נמצאת בבסיס של קבלת החלטות טובה. אם נתחיל את התהליך במקצוע נפספס המון. לדוגמא: אם אני רוצה להיות מנכ"לית של חברת ענק אני צריכה להבין שיש לזה מחירים, ההשקעה שתדרש עצומה, יהיו הקרבות גדולות מאוד בדרך ביניהם רמת המעורבות שלי בחיי המשפחה, הזמן הפנוי שלי, מידת המתח שאני אעמוד בה והסיכונים הכלכליים שאקח. ייתכן שמקצועית זאת השאיפה שלי אבל שאישית המשפחה שלי חשובה לי יותר מהכל. יש פה התנגשות שחשוב מאוד לזהות.ייתכן שהדבר הנכון יהיה לבחור יעד אחר, שמותאם יותר לחיים שאני רוצה. או להציב גבולות ולדעת באיזה תנאים אני מוכנה להשיג את היעד הזה. אין דרך אחת, יש המון נתיבים שמובילים לאותו היעד והמון ווריאציות לחלומות שלנו.





אחרי שסיימנו לעשות סדר בדברים הגדולים שחשובים לנו, נתחיל לפרק את היעד למטרות ארוכות טווח וקצרות טווח.

המטרות קצרות הטווח שלנו צריכות להיות ממוקדות, ברורות, מדויקות וישימות. מומלץ להציב מטרות שניתן לבחון ולמדוד.


כמה כללים שכדאי לזכור כשאנחנו מציבים יעדים ומטרות:

  1. להתחיל תמיד בתמונה הגדולה: סדרי העדיפויות שלנו, התחומים שחשובים לנו בחיים, האופן בו אנחנו רוצים שהחיים שלנו יראו.

  2. להציב יעדים גדולים שיהוו מגדלור ויזכירו לנו לשם מה אנחנו עובדים קשה.

  3. לפרק את היעד למטרות ארוכות טווח שהן בעצם הדברים שאנחנו צריכים לרכוש, ללמוד או להפוך להיות בשביל להגיע ליעד.

  4. לפרק את המטרות הגדולות למטרות קצרות טווח - ממוקדות, ברורות, מדידות וקלות להבנה. כאלה שדורשות מאיתנו לקחת צעד קדימה אבל הן ברות השגה ויתנו לנו תחושת הצלחה מהירה.


השקעה מינימלית בדרך מונעת המון תסכול ונותנת מעטפת חשובה ומחזקת לעשייה שלנו.





91 צפיות0 תגובות
bottom of page