top of page
חיפוש
  • Tom Milner Gurevich

הדברים שגיליתי על יציאה לעצמאות


לפני שנתיים עשיתי את הצעד המפחיד בחיי ויצאתי לעצמאות. השנתיים האלו היו רכבת הרים מטורפת ואני גאה להגיד שהיום אני בעיקר נהנית מהנסיעה. עשיתי את הצעד הזה עם המון מוטיבציה, חלום חזק וספק טמטום ספק תמימות. לא היה לי מושג מה אני עושה. לא הייתה לי תכנית, לא היו לי כלים חשובים לניהול עסק, רק רצון וידע מקצועי. גיליתי שהעצמאות מפגישה עם המון סתירות, המון בלבול והמון אתגרים. לאט לאט אני מתחילה להבין איך המסע הזה עובד, לעשות פחות טעויות ולהתנהל טוב יותר.


אם מדגדג לכם באצבעות לצאת לעצמאות אלה 5 המסקנות המשמעותיות ביותר שלי מהתקופה הזאת:


1. תתייעצו עם כמה שיותר אנשים אבל הקשיבו לבודדים


כשיוצאים לדרך יש פערי ידע אינסופיים ולמולם יש עולם מלא בידע ואינספור יועצים ויועצות. התייעצות יכולה להיות ההבדל בין הצלחה וכשלון וכשכל כך הרבה אנשים צעדו לפנינו בשבילים בהם אנחנו עתידים לצעוד זה ממש מחדל לא לדלג על מכשולים באמצעות מה שהם כבר למדו על בשרם. יש לנו חברים ובני משפחה עם מומחיות בתחומים מגוונים, יש אינספור קורסים/פודקאסטים ובלוגים חינמיים ברשת. יש יעוצים בתשלום בכל תחום אפשרי והשימוש במכלול האופציות הללו נותן כוח, ידע והרבה הרבה כלים.


יחד עם זאת, המידע האינסופי הזה גם מבלבל בצורה בלתי רגילה, הוא עלול לגרום לנו לרדוף אחרי עצות ריקות מתוכן או כאלה שפשוט ממש לא מתאימות לנו. לכל אחד מאיתנו יש אינטואיציה, גם אם נראה לכם שפסחו עליכם כשחילקו אותה, אתם טועים. יש לנו אינטואיציה אבל הרבה מאיתנו פשוט לא יודעים להקשיב לה. היא לא ידע, לא הייתי ממליצה להשקיע בבורסה איתה או להמר על צעדים מקצועיים באמצעותה. היא כן יודעת לספר לנו מתי משהו פשוט לא מתאים לנו, לא מתיישב עם החלומות שלנו או לא הולם את הסגנון האישי שלנו. עצה חכמה ומדויקת לאחד היא מתכון לכשלון לאחר והיועצים הם לעולם לא אלו שצריכים לחיות עם ההשלכות של עצותיהם.


אז מה עושים?


ברגע שהחלטתם לצאת לדרך וקיבלתם מספיק מידע בשביל להחליט שיש התכנות לחלום שלכם, העצה מספר אחת שלי היא - תזכרו שאתם מחפשים עצות שמהותן היא איך להגשים את מה שאני רוצה להגשים ולא האם.

תמיד יהיה את מי שינסה לנתב אתכם בכיוון אחר או להוריד אתכם מהדרך בה בחרתם. תקשיבו להם, תשאלו את עצמכם אם הם אומרים משהו שיש בו טעם ופוקח לכם את העיניים או שהם רק הופכים לנקר קטן של ספקות בראש. את הנקרים הקטנים צריך לסלק, לא כולם הם השותפים הנכונים לדרך.


תבחנו עצות שונות, תקשיבו לאנשים מגוונים ואז תצמצמו לכמה בודדים. אלו שמפילים לכם אסימונים, מייצרים לכם בהירות ושאתם מרגישים שתואמים את האישיות שלכם.


2. מצאו מערכת תמיכה ותבנו איתנות פנימית חזקה


להיות עצמאי זה לא פשוט, כלכלית, נפשית ומקצועית. יש הרבה עליות וירידות ובניית מערכת תמיכה היא הדבר המשמעותי ביותר שאתם יכולים לעשות עבור ההצלחה שלכם. תמצאו את האנשים שמאמינים בכם בכל מצב, שיתרגשו איתכם עם ההצלחות הקטנות ויעזרו לכם להתגבר על האתגרים. אלו שתוכלו לפרוק את הקשיים שלכם אצלם ולקבל מהם בוסט של אמון ומוטיבציה. העולם יספק לכם את הפרופורציות והמראה שאתם צריכים, תמצאו את המעודדים שיעמדו בצידי הדרך שלכם ויריעו לכם.


לצד הצורך במערכת תמיכה אסור לשכוח לבנות את האיתנות הפנימית. אם תזדקקו לתמיכה חיצונית כל הזמן המסע יהיה מעייף ומאתגר. תפתחו את האמונה בעצמכם, תלמדו לחגוג את הניצחונות ולחקור את הכישלונות. תמצאו את הדברים שעוזרים לכם להתרומם בתקופות של חוסר מוטיבציה ואת הכוח לפצח אתגר חדש.

הכוח חייב להתחיל מבפנים, כי כשהוא שם מערכת התמיכה היא זאת שעוזרת לכם לעשות עוד צעד קדימה ולא מחזיקה את הכל על הכתפיים שלה.


3. שחררו את הצורך באישורים ובלגיטימציה חיצונית


בתחילת הדרך מצאתי את עצמי מחכה המון לאישורים - אישורים מהסביבה על כך שאני עושה את הצעד הנכון, אישורים מהאנשים שאוהבים אותי שאכן יש לי את מה שצריך, אישורים מלקוחות לקחת פיקוד ולעשות את מה שאני יודעת. חיפשתי לגיטימציה לקחת סיכונים ולנסות דברים חדשים. הרבה מאיתנו זקוקים לאישורים האלה בחיינו, בין אם אנחנו שכירים או עצמאיים אנחנו פונים החוצה לקבלת לגיטימציה לתחושות, לרצונות ולפעולות שלנו. הייתי צריכה להיגמל מהצורך הזה הרבה לפני אבל בתור עצמאית פשוט אין לו מקום. הצורך הזה הופך להיות מערכת בירוקרטית מתישה שעוצרת כל פעולה, הוא הופך להיות מעמסה על הסביבה שצריכה כל הזמן לאשרר כל צעד והוא נוגס באמון העצמי.


תנו לעצמכם לגיטימציה

לגיטימציה לנסות ולטעות ולהצליח

לגיטימציה לחלום בגדול ולכוון גבוה

לגיטימציה להכשל ולנסות שוב

לגיטימציה לתפוס פיקוד ולעשות את הדברים כמו שאתם מאמינים שהם צריכים לעשות


זאת גמילה לא פשוטה לעיתים אבל היא הכרחית להצלחה והשחרור הוא מדהים.


4. מצאו את האיזון בין לחלום בלי לפחד ובין להסתכל לאמת בעיניים


הדרך להגשמת חלומות היא כזו שמצד אחד דורשת מאיתנו לחלום בגדול ומצד שני להתקדם עקב בצד אגודל. בשביל לעשות דברים גדולים צריך לאפשר לעצמנו לחלום אותם, לדמיין אותם ולהעיז להאמין שאנחנו נשיג אותם. מצד שני עם חלומות לא הולכים למכולת ומה שבסוף מוביל להגשמה זאת עשייה יומיומית צעד אחרי צעד. בשביל באמת להגיע גבוה צריך להבין איפה אנחנו היום, במה אנחנו טובים ובמה פחות, מה אנחנו עושים שמקדם אותנו ומה תוקע, מה אנחנו צריכים להשיל בשביל לעוף.


הריקוד הזה עדין וקל לצאת מאיזון. יש מי שהיומיום שואב אותם וההתבוננות המדוקדקת בצעדים הקטנים מסתירה את קו האופק עבורם. יש מי שחולמים בהקיץ באופן כל כך טוטאלי שהם שוכחים לצאת לדרך או מנסים לדלג על הלמידה וההתפתחות.


תשאירו זמן ביומן לחלום, תעשו לוח חזון, מחברת שאיפות, פתקים בטלפון או כל מה שעובד לכם, אבל תתנו מקום לחלומות לעוף חופשי בלי שיפוט. לצד הזמן הזה גם תעצרו לבדיקות מציאות, תסתכלו בראייה מפוקחת על השלב בדרך בו אתם נמצאים ותמפו את הפעולות שידרשו כדי להמשיך לטפס בסולם.


5. תהיו בתנועה מתמדת מבלי להיות על פול גז בניוטרל


מאוד מהר הבנתי שתנועה היא קריטית להצלחה. כשמנסים, מציעים את עצמנו, מתחברים לפרויקטים ואנשים שיכולים לקדם אותנו בסוף משהו זז. לומדים המון, מקבלים השראה ומייצרים הזדמנויות שמתוכן נולדת עבודה. אבל גם התנועה הזאת יכולה לבלבל ולייצר אשלייה של עשייה כשבפועל העסק לא זז. להיות במליון פגישות, לדבר בחינם בכנסים ולהתארח בתכניות מבלי להכניס שקל זה מתכון מעולה לכשלון ואכזבה. אחת הטעויות הגדולות שעשיתי הייתה להשקיע הרבה יותר מדי זמן בלייצר נראות של עסק במקום בליצור עסק. עדיף לקחת עבודה קטנה וראשונית אצל הבעל של בת דודה של השכנה מלמטה מאשר לבנות אתר. מומלץ לעשות את שניהם במקביל. חשוב ליצור קשרים, ליצור באזז ולבנות מותג, חשוב יותר לעבוד. אל תאפשרו לעצמכם לייצר אשלייה של עשייה במקום תנועה.



עצת בונוס - צאו לדרך, תתחילו, תעשו משהו. צעד קטן, התנסות ראשונית, כל דבר שיזיז את הגלגל! הצעד הראשון הכי מפחיד, אחריו אתם כבר במסלול.


בהצלחה!








134 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page