top of page
חיפוש
  • Tom Milner Gurevich

הכנה מנטלית לראיונות עבודה


בדיוק כפי שהיינו מתכוננים להרצאה, לשיחה משמעותית עם הבוס ואפילו לשיחה בעלת משקל עם חבר או בן זוג, כך חשוב שנתכונן לראיון עבודה. יש מספר רבדים של הכנה, הפעם אני רוצה להתייחס למיינדסט - המצב המנטלי איתו אנחנו מגיעים לראיון העבודה. הרושם אותו אנחנו משאירים מושפע במידה רבה מהחיבור הבינאישי. גם כשמעורבים מבחנים מקצועיים, או כשהראיון ממוקד ביכולות טכניות, האופן בו מרגיש האדם שאיתנו בחדר הוא משמעותי מאוד. הוא עושה את ההבדל בין לתת הזדמנות על אף שחסר קצת ניסיון ללא לתת, בין לחפש עבורנו עוד אפשרויות בארגון לבין לא לעשות מאמץ ואפילו בין הנכונות לתת שכר גבוה יותר ללא. חיבור בין אנשים הוא מורכב ולא נתון לשליטנו המלאה, אבל בהחלט יש לנו יכולת להגיע מפוקסים ועם סיכוי גבוה יותר להשאיר רושם חיובי.


יש מספר אספקטים מרכזיים עליהם מומלץ לשים דגש:


1. בטחון - ההשפעה של התחושה הפנימית שלנו על האופן בו אנחנו מציגים את עצמנו לסביבה היא מכרעת. יש ימים שאנחנו קמים מלאי ביטחון, מרגישים יפים, חכמים ומוצלחים. בימים האלה אנחנו מרחפים לנו ברחובות, מתחילים בשיחות חולין עם מוכרים בקיוסק ומפזרים קסם אישי לכל עבר. אבל לצערנו לא תמיד אנחנו קמים מלאי חיוביות ובטחון ויתרה מכך, לעיתים קרובות דווקא רגעי מבחן מוציאים מאיתנו את חוסר הביטחון שלנו. אז מה עושים? מייצרים אותו באופן "כביכול" מלאכותי. זה הזמן להריץ בראש הצלחות מהשנים האחרונות, רגעי שיא בעבודה, פידבקים חיוביים שקיבלנו, שיאים מקצועיים שהגענו אליהם. מומלץ להכין מראש רשימת הישגים והצלחות אותה אפשר יהיה לשלוף ולשנן כמו מנטרה שתעזור להתמקד בטוב ובחיובי ברגע האמת.

2. סקרנות - חשוב להגיע עם רצון אמיתי להכיר את המראיין, את החברה את התפקיד. הראיון הוא תהליך דו צדדי והמטרה היא לצאת ממנו כשגם אתם מבינים אם מדובר בהתאמה עבורכם. הרצון להרשים ולהצליח בראיון לעיתים משכיח מאיתנו את העובדה שאנחנו גם בוחרים, חשוב לנצל את ההיכרות בשביל לראות אם זה מקום בו תהיו מאושרים. הסקרנות הזאת גם משדרת מוטיבציה, עניין ומעורבות בתהליך כך שהיא משרתת אותנו ביותר ממובן אחד.


3. פתיחות - הראיון הוא שיחה משותפת בין שני אנשים שמנסים להבין אם יש ביניהם התאמה. נכון שזה לא תמיד מרגיש ככה, יש תחושה שאנחנו על המוקד והכוח בידיים של המראיין. בפועל גם לנו יש את הזכות לסרב להצעת עבודה, גם המראיין מאוד רוצה להכניס אנשים טובים לחברה. שני הצדדים רוצים שזה יעבוד והיחסים מאוזנים יותר מכפי שהם נראים. בסופו של יום, כל מה שאפשר לעשות הוא לנהל שיחה נעימה ומקצועית, השאר כבר לא בידיים שלנו. הגעה עם ראש פתוח ונכונות לנהל שיחה פתוחה תשרת אותנו היטב בראיון.


4. פרופורציות - הדבר הכי גרוע שיכול לקרות הוא לא לעבור את הראיון. זה לא נעים, בתקופות מסוימות זה מאוד מורכב, אבל לא מדובר בחיים ומוות. קצת פרפרים בבטן זה נהדר, חשש קל ורצון להוכיח את עצמנו הוא מתבקש, נסו לנשום עמוק ולא לתת לעצמכם לשקוע לחרדה. תמיד יהיו הזדמנויות נוספות.


כמה טיפים שיכולים לעזור:


תתחילו את היום בפעולה משמחת: תצאו לרוץ, שתו קפה בשקט בפינה נעימה בבית, צפו בסרטון מצחיק או נהלו שיחה עם אדם אהוב. פעולות מהסוג הזה מורידות לחץ, מעלות אנדרופינים ומכניסות למצב רוח חיובי.


תתלבשו בהתאם: גם אם מדובר בראיון זום, התלבשו בדיוק כפי שהייתם מתלבשים לראיון פרונטאלי. בגד מחמיא שגורם לכם להרגיש טוב, נעליים, בושם, איפור. כל מה שיגרום לכם להרגיש במיטבכם.


תשחררו: אי שם לפני זמן רב בהכנה שלי לפסיכומטרי אמרו לי לא ללמוד יום לפני, "מה שתדעי בשלב הזה תדעי ומה שלא כבר מאוחר מדי בכל מקרה". תנו לעצמכם שקט, אמנם חשוב להתכונן אבל חשוב לא פחות לשחרר, לתת לדברים לשקוע ולפנות מרחב מחשבתי.


אין דבר יותר חזק מהאופן בו אנחנו גורמים לאחרים להרגיש, זה מצליח להשכיח לא מעט מהמילים שנאמרות בחדר. כשאנחנו מגעים עם בטחון, נעימים, תקשורתיים ועם סקרנות אנחנו מתחברים בקלות רבה יותר משאירים רושם חיובי. אל תוותרו על ההכנה המנטאלית, תשקיעו עוד קצת בכניסה למקום רגוע ומלא בטחון. זה משתלם:)


בהצלחה!

66 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page